Μετά το Πάσχα τα αναστηλωμένα Προπύλαια της Ακρόπολης, θα παραδοθούν και επίσημα στο κοινό. Η μικρή τελετή, που βέβαια θα έχει συμβολικό χαρακτήρα, είναι περισσότερο παρά ποτέ αναγκαία. Γιατί τα έργα αυτά, από τότε που ο Ιερός Βράχος κατοικήθηκε για πρώτη φορά μέχρι και τώρα, έγιναν κατεξοχήν με θυσίες των πολιτών.
Τα έργα, που παραδίδονται σε λίγο, έχουν διαρκέσει 35 ολόκληρα χρόνια. Αρχισαν το 1975 και, εκτός του Ερεχθείου που αναστηλώθηκε σύντομα (1979-1987) από τον αείμνηστο Αλέκο Παπανικολάου, έναν διαπρεπή αρχιτέκτονα που έφυγε νωρίς, τα υπόλοιπα μνημεία εμφανίζουν συνέχεια προβλήματα, συνήθως απροσδόκητα. Πάνε, επί παραδείγματι, να κατεβάσουν τον θριγκό του Παρθενώνα, και ενώ νομίζουν πως έχει σπάσει σε 10 κομμάτια, αυτός είναι κατακερματισμένος από τη φωτιά
Το μόνο μνημείο που δεν θα πάρει μέρος στη φετινή γιορτή θα είναι ο ναός της Αθηνάς Νίκης, που έχει ακόμη δρόμο για να «κόψει κορδέλα».
Ολα αυτά τα χρόνια η πρωτοποριακή έρευνα, που γινόταν σιωπηλά στα εργοτάξια της Ακρόπολης, ήταν αυτή που έδινε τις λύσεις στα μεγάλα προβλήματα. Τα τελευταία χρόνια μπήκαν στον χορό και οι νέες τεχνολογίες. Φωτογραμμετρικές αποτυπώσεις, λέιζερ σκάνινγκ, επιταχυνσιογράφοι, τρισδιάστατες σαρώσεις, οπτικές ίνες και άλλες σύγχρονες διαγνωστικές τεχνικές προστέθηκαν στα παραδοσιακά εργαλεία που είχε ως τότε η Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης. Τα αποτελέσματα, που θα παρουσιαστούν σε ειδική ημερίδα με θέμα «Σύγχρονες τεχνολογίες στην αναστήλωση της Ακρόπολης», στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης (19 Μαρτίου, 3 μ.μ.), είναι εντυπωσιακά. Γιατί η φωτογραμμετρική αποτύπωση που έγινε στα τείχη της Ακρόπολης, με κατάλληλη επεξεργασία προσφέρει εικόνα με ακρίβεια σχεδίου, όπως σημειώνει η διευθύντρια της ΥΣΜΑ, Μαίρη Ιωαννίδου.
Οι αποτυπώσεις γίνονται με τη λήψη εικόνων, κάτι προβληματικό όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή πάνω από το Βράχο της Ακρόπολης δεν επιτρέπεται η πτήση οποιουδήποτε πτητικού μέσου με κινητήρα σε ύψος μικρότερο από 5.000 πόδια για αεροσκάφη με έλικα και από 10.000 πόδια για αεροσκάφη τύπου τζετ. Επελέγη λοιπόν ένα κατάλληλα διαμορφωμένο μετεωρολογικό μπαλόνι- όμως τις περισσότερες ημέρες η ένταση των ανέμων καθιστούσε αδύνατη την σταθεροποίησή του. Συνολικά χρησιμοποιήθηκαν 1557 εικόνες για την κάτοψη και 2250 εικόνες για τις όψεις του τείχους (το μεγαλύτερο πρόγραμμα σε παγκόσμιο επίπεδο).
Για τη γεωμετρική τεκμηρίωση του Ερεχθείου πραγματοποιήθηκε τρισδιάστατη σάρωση. Το τελικό νέφος σημείων που δημιουργήθηκε αποτελείται από περίπου πέντε δισεκατομμύρια σημεία. Σε συνεργασία δε με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Αστεροσκοπείου Αθηνών εγκαταστάθηκε ένα σύστημα επιταχυνσιογράφων σε διάφορα σημεία της Ακρόπολης όπου καταγράφονται οι σεισμικές δονήσεις, προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη σεισμική επικινδυνότητα, αλλά και τη δομική αποκατάσταση των μνημείων.
Ως προς τον Παρθενώνα, σύντομα τελειώνει η αποκατάσταση της βόρειας κιονοστοιχίας. Στο μέλλον και με χρήματα του ΕΣΠΑ, πρόκειται να ακολουθήσουν: η αποκατάσταση της δυτικής όψης του μνημείου, του δυτικού θυραίου τοίχου του σηκού, της οροφής του δυτικού πτερού, της νότια πλευράς και των δαπέδων του ναού. Στο ενδιάμεσο, θα έχουμε αποκατάσταση και των τοίχων του σηκού, ώστε να δοθεί η αίσθηση του κτηρίου.
Κατά την αποκατάσταση της δυτικής όψης, τρεις μετόπες από την βορειοδυτική γωνία του Παρθενώνα και τρεις από την νοτιοδυτική θα μεταφερθούν στο Μουσείο της Ακρόπολης και στη θέση τους θα τοποθετηθούν αντίγραφα.
Όπως όλα δείχνουν, θα οδηγηθούμε σε επανεξέταση ως προς την τύχη του παλαιού μουσείου. Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλος Γερουλάνος σε απάντηση που έδωσε προς τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Κώστα Καρτάλη αναγνώρισε πως το θέμα είναι σοβαρό και όπως είπε, «θα ζητηθεί η επανεξέταση του από το Κεντρικό Συμβούλιο Μουσείων του ΥΠΠΟΤ αφού προηγηθεί η γνωμοδότηση της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείου Ακρόπολης ως το κατ’ εξοχήν ειδικό επιστημονικό όργανο.» Ο πρόεδρος της ΕΣΜΑ, όμως, Χαρ. Μπούρας, δήλωσε πρόσφατα στην «Ελευθεροτυπία» ότι θα επιθυμούσε την καθαίρεσή του από τον βράχο της Ακρόπολης.
Τα έργα, που παραδίδονται σε λίγο, έχουν διαρκέσει 35 ολόκληρα χρόνια. Αρχισαν το 1975 και, εκτός του Ερεχθείου που αναστηλώθηκε σύντομα (1979-1987) από τον αείμνηστο Αλέκο Παπανικολάου, έναν διαπρεπή αρχιτέκτονα που έφυγε νωρίς, τα υπόλοιπα μνημεία εμφανίζουν συνέχεια προβλήματα, συνήθως απροσδόκητα. Πάνε, επί παραδείγματι, να κατεβάσουν τον θριγκό του Παρθενώνα, και ενώ νομίζουν πως έχει σπάσει σε 10 κομμάτια, αυτός είναι κατακερματισμένος από τη φωτιά
Το μόνο μνημείο που δεν θα πάρει μέρος στη φετινή γιορτή θα είναι ο ναός της Αθηνάς Νίκης, που έχει ακόμη δρόμο για να «κόψει κορδέλα».
Ολα αυτά τα χρόνια η πρωτοποριακή έρευνα, που γινόταν σιωπηλά στα εργοτάξια της Ακρόπολης, ήταν αυτή που έδινε τις λύσεις στα μεγάλα προβλήματα. Τα τελευταία χρόνια μπήκαν στον χορό και οι νέες τεχνολογίες. Φωτογραμμετρικές αποτυπώσεις, λέιζερ σκάνινγκ, επιταχυνσιογράφοι, τρισδιάστατες σαρώσεις, οπτικές ίνες και άλλες σύγχρονες διαγνωστικές τεχνικές προστέθηκαν στα παραδοσιακά εργαλεία που είχε ως τότε η Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης. Τα αποτελέσματα, που θα παρουσιαστούν σε ειδική ημερίδα με θέμα «Σύγχρονες τεχνολογίες στην αναστήλωση της Ακρόπολης», στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης (19 Μαρτίου, 3 μ.μ.), είναι εντυπωσιακά. Γιατί η φωτογραμμετρική αποτύπωση που έγινε στα τείχη της Ακρόπολης, με κατάλληλη επεξεργασία προσφέρει εικόνα με ακρίβεια σχεδίου, όπως σημειώνει η διευθύντρια της ΥΣΜΑ, Μαίρη Ιωαννίδου.
Οι αποτυπώσεις γίνονται με τη λήψη εικόνων, κάτι προβληματικό όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή πάνω από το Βράχο της Ακρόπολης δεν επιτρέπεται η πτήση οποιουδήποτε πτητικού μέσου με κινητήρα σε ύψος μικρότερο από 5.000 πόδια για αεροσκάφη με έλικα και από 10.000 πόδια για αεροσκάφη τύπου τζετ. Επελέγη λοιπόν ένα κατάλληλα διαμορφωμένο μετεωρολογικό μπαλόνι- όμως τις περισσότερες ημέρες η ένταση των ανέμων καθιστούσε αδύνατη την σταθεροποίησή του. Συνολικά χρησιμοποιήθηκαν 1557 εικόνες για την κάτοψη και 2250 εικόνες για τις όψεις του τείχους (το μεγαλύτερο πρόγραμμα σε παγκόσμιο επίπεδο).
Για τη γεωμετρική τεκμηρίωση του Ερεχθείου πραγματοποιήθηκε τρισδιάστατη σάρωση. Το τελικό νέφος σημείων που δημιουργήθηκε αποτελείται από περίπου πέντε δισεκατομμύρια σημεία. Σε συνεργασία δε με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Αστεροσκοπείου Αθηνών εγκαταστάθηκε ένα σύστημα επιταχυνσιογράφων σε διάφορα σημεία της Ακρόπολης όπου καταγράφονται οι σεισμικές δονήσεις, προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη σεισμική επικινδυνότητα, αλλά και τη δομική αποκατάσταση των μνημείων.
Ως προς τον Παρθενώνα, σύντομα τελειώνει η αποκατάσταση της βόρειας κιονοστοιχίας. Στο μέλλον και με χρήματα του ΕΣΠΑ, πρόκειται να ακολουθήσουν: η αποκατάσταση της δυτικής όψης του μνημείου, του δυτικού θυραίου τοίχου του σηκού, της οροφής του δυτικού πτερού, της νότια πλευράς και των δαπέδων του ναού. Στο ενδιάμεσο, θα έχουμε αποκατάσταση και των τοίχων του σηκού, ώστε να δοθεί η αίσθηση του κτηρίου.
Κατά την αποκατάσταση της δυτικής όψης, τρεις μετόπες από την βορειοδυτική γωνία του Παρθενώνα και τρεις από την νοτιοδυτική θα μεταφερθούν στο Μουσείο της Ακρόπολης και στη θέση τους θα τοποθετηθούν αντίγραφα.
Όπως όλα δείχνουν, θα οδηγηθούμε σε επανεξέταση ως προς την τύχη του παλαιού μουσείου. Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλος Γερουλάνος σε απάντηση που έδωσε προς τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Κώστα Καρτάλη αναγνώρισε πως το θέμα είναι σοβαρό και όπως είπε, «θα ζητηθεί η επανεξέταση του από το Κεντρικό Συμβούλιο Μουσείων του ΥΠΠΟΤ αφού προηγηθεί η γνωμοδότηση της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείου Ακρόπολης ως το κατ’ εξοχήν ειδικό επιστημονικό όργανο.» Ο πρόεδρος της ΕΣΜΑ, όμως, Χαρ. Μπούρας, δήλωσε πρόσφατα στην «Ελευθεροτυπία» ότι θα επιθυμούσε την καθαίρεσή του από τον βράχο της Ακρόπολης.
*Με πληροφορίες από τις εφημερίδες Ελευθεροτυπία και Εθνος
1 σχόλιο:
Hi there! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.
Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
My blog goes over a lot of the same subjects as yours
and I think we could greatly benefit from each other.
If you are interested feel free to send me an
email. I look forward to hearing from you!
Superb blog by the way!
Here is my web site: screen next
my webpage: click next
Δημοσίευση σχολίου